DMX512 technika sterowanie oświetleniem

Oświetlenie sterowane przez protokoły DMX512 i ArtNet

Wyżej wymienione systemy sterowania oświetleniem spotykane są na prawie każdym koncercie, dyskotece oraz coraz częściej na weselach, restuaracjach, barach, budynkach. Duża liczba urządzeń zgodnych i coraz atrakcyjna cena przy zachowaniu jakości dostarcza coraz więcej walorów estetycznych dla obserwatora. Typowe bramki ArtNet obsługują tylko ten protokół a produkty WKL TEAM64 dodatkowo np: MODBUS TCP, dzięki temu mogą być użyte do sterowania oświetlenia w budynkach w miejsce innych systemów jak DALI, DALI2, KNX

Bramka ArtNet „PROMYK 2.00”

Oświetlenie koncertu zawieszone na stelażu pod sufitem jest sterowane z jednego miejsca za pomocą sterownika podłączonego do komputera na którym jest uruchomione oprogramowanie do sterowania takim oświetleniem.

Bramka ArtNet „PROMYK 3.50”

Oświetlenie DMX512 sterowane na dożynkach

Bramka ArtNet „PROMYK 3.00”

Wymienione elementy oświetlenia zostały wysterowane za pomocą sterownika poprzez aplikację MAGICQ firmy CHAMSYS,

Oprogramowanie DMX512 i Artnet

Większość aplikacji DMX512 obsługuje protokół ArtNet, który za pomocą sieci komputerowej przenosi wartości 512 kanałów DMX512 do bramki ArtNet, w której zachodzi konwersji do postaci sygnału kompatybilnego dla prawidłowej pracy elementów oświetlenia np: ruchome głowy, PAR LED, belki, lasery, wytwornice dymu, wash’e. Jeden universe to 512 kanałów DMX512, a dzięki protokołowi ARTNET może być ich wielokrotność.

QLC+ PLUS

Darmowa aplikacja DMX512 współpracująca z ARTNET o bardzo dużych możliwościach, intuicyjna i najprostsza do nauczenia dla początkujących. Rolą aplikacji DMX512 jest przygotowanie pokazu świetlnego z poziomu graficznego edytora z gotowami fixturami, czyli bibliotekami urządzeń DMX512 np: ruchomej głowy. Wtedy funkcjonalności takiego urządzenia obsługuje się bez znajomości na jakim kanale dmx512 i jaka wartość za co jest odpowiedzialna. Gotowy pokaz wysyła się na skonfigurowaną bramkę Artnet dmx512 a ona już wysterowuje urządzenia świecące.

Chamsys MagicQ

Profesjonalna konsola DMX512 we współpracy z bramką ARTNET staje się potężnym i profesjonalnym narzędziem do kontroli oświetlenia na koncertach. Program jest darmowy i dla artnetu nie ma ograniczeń czasowych oraz liczby Universe. Oprócz tej aplikacji jest bardzo wiele innych np: GRANDMA 3 , grandma dot 2 onpc, MADRIX , OBSIDIAN, FREESTYLER X2

Aplikacje DMX512 na urządzeniach mobilnych.

Na urządzeniach mobilnych jak tablety i smartfony gdzie połączenie z bramką artnet jest przez standard Wi-Fi oraz pośrednie urządzenie sieciowe jjak ruter. Takie rozwiązanie jest stabilniejsze gdy korzysta z WI-Fi na częstotliwości 5GHz zamiast 2.4GHz. Te aplikacje dostępne są sklepach GOOGLE PLAY i IOS STORE

Okablowanie standardu DMX512

DMX512 oparty o standard RS485 i dotyczy konkretnej prędkości 250Kbit/s co powoduje że nie każdy interfejs RS485 może służyć jako urządzenie DMX512

Kabel DMX512

Kabel DMX512 składa się z trzech żył : Data+, Data-, masa. Pierwsze dwie służą do przesyłu danych w sposób symetryczny, gdyż przewód masy służy do ekranowania i wyrównania potencjału między podłączonymi urządzeniami i nie jest punktem odniesienia dla DATA+/DATA-. Kabel jest zakończony wtyczkami XLR3 z jednej strony wersją żeńską a z drugiej męską.

Gniazda Xlr-3

W urządzeniach DMX512 dostępny są gniazda XLR-3 żeńskie i męskie. DMX IN z DMX OUT jest połączony kablem wewnętrznie, ponieważ urządzenia są połączone ze sobą w łańcuch. Adresy DMX512 od 1 do 512 są tak samo dostępne bez względu czy to jest początek czy koniec linii. Często dostępne są dwa gniazda zasilania zwarte ze sobą aby linia zasilania była przekazywana od jednego urządzenia bez stosowania przedłużaczy i oddzielnych gniazd.

Adresowanie urządzeń DMX512

Urządzenia DMX512 posiadają nadany adres DMX512 poprzez ustawienie DIPSWITCH’a lub ekran LCD/LED z przyciskami. Adres może się zawierać między 1 a 512 ale urządzenia posiadają wiele kanałów tak na przykładzie głów na obrazku. Numer początkowy zawiera adres pierwszej funkcji jaką realizuje np: kanał koloru czerwonego a potem inne kanały kolorów, ruchów w poziomie i pionie , szybkości obrotów, GOBO itd. Dlatego druga głowa ruchoma ma adres 30 gdyż w rozbudowanej opcji tyle aż może zajmować. W prostszych urządzeniach jak PAR LED liczba kanałów może wynosi 4-6. Jedna linia można podłączyć według założeń standardu 32 urządzenia bez wzmacniacza bez względu na adresowanie. Koniec linii powinien być zakończony terminatorem (rezystor ~ 120 Ohm) między liniami data+ a data-. Aby zaadresować więcej niż 512 kanałów należy przejść na protokół ARTNET lub SACN, gdzie taka bramka ma wiele wyjść DMX512, każde na inny universe. Universe to zbiór oddzielnych 512 kanałów DMX512

Infrastruktura protokołu ArtNet

Protokół Artnet pozwala multiplikować Universe’y DMX512 poprzez korzystanie z sieci LAN.

Patchcord LAN

Kabel zakończony po obu stronach wtyczką RJ-45 służy do podłączenia bramki ArtNet do karty sieciowej komputera lub urządzenia sieciowego jak switch, ruter lub HUB. Bramki ArtNet nie wymagają instalacji sterowników na komputerze, dzięki opierają się wyłącznie na adresach IPv4 ustawionych na komputerze lub w ruterze

Przykład połączeń dla standardu ArtNet

Ze względu na potrzebę wysterowania więcej kanałów DMX512(np: ściany LED) niż zapewnia pojedyncza bramka do podłączenia używa się switch’y i/lub ruterów. Każda bramka powinna być skonfigurowana tak że posiada inny adres IPv4 a na każdym konwerterze ustawiony inny Universe.

Zasady adresowania dla kilku kart sieciowych

W przypadku gdy komputer oprócz przewodowej karty ETHERNET posiada także kartę sieciową WI-FI należy ustawić inną podsieć. Niektóre aplikacje DMX512 wymuszają natywną adresację IPv4 czyli 2.0.0.0/8, której nie używa się w ruterach dla LAN.